top
Acties VerhalenNieuws

Ondernemers Zonder Grenzen: 'Omgekeerde migratie'

Van Ondernemers zonder Grenzen kan je zeker stellen dat ze de grondoorzaken van migratie bij de wortel aanpakken. Sinds 2008 plantte deze 4de Pijlerorganisatie duizenden hectare bos aan in Burkina Faso. Hun aanpak remt niet alleen de oprukkende verwoestijning van de Sahelwoestijn door de klimaatverandering. De aangeplante bossen bieden ook een nieuwe toekomst voor de plattelandsbevolking. 

“We hebben zelfs een omgekeerde migratie op gang gebracht”, zegt Werner Sels, “Veel mensen keren terug van de stad naar het platteland omdat ze opnieuw uitzicht hebben op een waardig inkomen.”

Omgekeerde migratie

“De ‘chefs de villages’ zijn echt blij en melden ons dat de er heel wat mensen terugkeren naar de dorpen omdat ze opnieuw uitzicht hebben op een waardig inkomen. We hebben zo een ‘omgekeerde migratie’ op gang gebracht.”

“Een studie die we in 2015 hebben laten uitvoeren stelt dat 1000 hectare nieuw aangeplant bos, kan zorgen voor 10.000 migranten minder. Niet allemaal mensen die naar Europa zouden komen, natuurlijk, maar die in eerste instantie naar steden als Ouagadougou trekken omdat ze op het platteland geen toekomst zien. Maar als het in de stad niet lukt, zetten ze dikwijls de stap naar een buitenlands avontuur.”

De Verenigde Naties nodigden Ondernemers zonder Grenzen in 2015 uit om die studie toe te lichten, want beleidsmakers hebben natuurlijk interesse in een model dat migratie ontmoedigt. “Dat hoeft geen probleem te zijn als we er samen een positief verhaal van maken: het gaat om mensen een nieuwe toekomst bieden. Spijtig genoeg hoor je onze eigen politici alleen maar een negatief benadering: alles draait alleen maar om hoe je zoveel mogelijk mensen kan weghouden.”

Win-win-effecten voor iedereen

In 2008 startte de Antwerpse ondernemer Werner Sels met enkele vrienden een experimenteel bosbouwproject op in Burkina Faso. Hun plan: de oprukkende verwoestijning van de Sahel door de klimaatverandering tegengaan met een ‘groene gordel”. 

Het werd een echt succesverhaal, want omdat OzG nauw samenwerkt met de lokale bevolking, brengen de aangeplante bossen nog veel meer op: de biodiversiteit keert terug, er kan weer aan landbouw gedaan worden door een verbeterde waterhuishouding en de koelere temperaturen. Er is voedsel voor iedereen en het gezinsbudget stijgt omdat de voedseloverschotten verkocht kunnen worden. Kinderen kunnen naar school en vrouwen, die de cruciale factor zijn in het succes van de bosprojecten, worden sterker en onafhankelijker.

Economische terugverdienmodellen

“De bomen die we aanplanten, zijn "cashcrops", die een goede prijs opleveren op de internationale markt. De acacia, bijvoorbeeld, levert ‘seneyal gum’ af, een bindingsproduct voor de verf- en voedingsindustrie (E414) en een essentieel bestandsdeel voor Coca Cola”, vertelt Werner

“Het bosbeheer biedt zo veel werkgelegenheid en veel mogelijkheden voor economisch terugverdienmodellen. De honingverkoop van een imkerproject op 500 hectare bos, bijvoorbeeld, brengt alleen al 25.000 euro winst op: voldoende inkomen voor 800 inwoners in twee dorpen daar.”

‘En toch stoppen we ermee!’

Onder meer met de steun van internationale klimaatfondsen plantte OZG vorig jaar alleen al 10.000 hectare bos. Toch zijn ze plan om hun werking in Burkina Faso terug stop te zetten na 10 jaar werking: “We bekijken of we volgend jaar alles kunnen overdragen aan lokale partnerorganisaties. Dat moet steeds de bedoeling zijn op termijn. We zijn tenslotte ook maar een 4de pijler die grotendeels draait op vrijwilligers. 

Maar we hebben nu een model dat we elders kunnen dupliceren. We onderzoeken nu of we een gelijkaardig proces opnieuw kleinschalig kunnen opstarten in Niger, Marokko of Tunesië.” 

  • Met de opbrengst van de campagne ondersteunt 11.11.11 vanaf dit jaar ook 100 4de Pijlerinitiatieven die vanuit Vlaanderen wereldwijd kleinschalige ontwikkelingsprojecten ondernemen. 
  • Ontdek Ondernemers zonder Grenzen en bekijk de documentaire over hun werking op www.ozg.be.

Meer nieuws

Kom in actie met je groep, vereniging, bedrijf, organisatie …

Deelnemen aan de campagne is eenvoudig.
Maak in 1, 2, 3 een account aan en registreer je actie. Hoe meer acties, hoe luider onze stem.
 

Laat je inspireren door leuke acties